مقالات

اعتیاد؛ از پیشگیری تا درمان

اعتیاد

اعتیاد؛ از پیشگیری تا درمان

🗝نوجوانی دوره‌ای است که در آن مؤلفه‌های مزاج یعنی نوجویی، خطرپذیری، وابستگی به پاداش، سطح فعالیت، هیجان‌پذیری مثبت یا منفی و استقامت، نوسانات تحولی زیادی دارند و با سبک‌های فرزندپروری متنوع والدین در هم می‌آمیزند. ترس، استرس، خشونت، افسردگی، خودکشی و مصرف مواد و الکل از جمله واقعیت‌های تلخی هستند که نوجوانان ما در زندگی روزمره خود با آن‌ها مواجه می‌شوند. دوره نوجوانی به عنوان دوره‌ی پرخطر شروع مصرف مواد شناخته می‌شود. علی‌رغم این نکته که نوجوانان ما بی‌تفاوت هستند یا حتی پرخاشگری می‌کنند، آنان به راهنمایی و حمایت والدین نیاز دارند. برای مقابله با این شرایط، والدین باید میزان اطلاعات روزآمد، علمی و مبتنی بر شواهد خویش را افزایش دهند و با ارضای نیازهای اساسی نوجوان، مشروط کردن خواسته‌های او، تجهیز او به مهارت‌های اساسی، متصل کردن نوجوان به نهادهای اجتماعی و درگیر کردن او در زندگی اجتماعی، به شکلی هوشمندانه و به طرزی زیرکانه فرزندان خود را در عبور از مرحله‌ی پرخطر نوجوانی راهبری نمایند. والدین می‌توانند فرزندان خود را برای یک زندگی سالم و عاری از مواد آماده نمایند تا آینده‌ای روشن و مبتنی بر خردورزی و اندیشه‌مداری را تجربه کنند.
.
🗝از طرف دیگر، برای افرادی که درگیر اعتیاد هستند کسب توانایی جهت ترک مواد تنها بخشی از فرایند طولانی مدت و پیچیده بهبودی از اعتیاد است. وقتی فرد با اختلال مصرف مواد وارد درمان می شود، اعتیاد در همه لایه های زندگی او رخنه نموده است. اجبار به مصرف مواد، خرید مواد، تجربه مصرف مواد، نحوه مصرف، مکان های مصرف، لذت های ناشی از مصرف؛ همه و همه با زندگی فرد عجین شده و مصرف مواد الگوی روابط خانوادگی، شغل، تفریحات و علایق فرد را دگرگون کرده است و همه این ها باید در تدوین طرح درمان فرد معتاد، لحاظ گردد. به همین دلیل است که بهترین برنامه های درمان اعتیاد، چند وجهی و جامع می باشند یعنی همه ابعاد فرد (زیستی، روانی، اجتماعی، شغلی، قانونی و …) را مدنظر قرار می دهند.
.
🔑در این راستا نشر نوشته تاکنون اقدام به چاپ چهار کتاب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد با توجه به دوره نوجوانی نموده است. این کتاب ها عبارتند از:
.
🌿صد سوال والدین در مورد اعتیاد
🌿پیش‌گیری از اعتیاد از کودکی تا نوجوانی
🌿راهنمای عملیاتی کار در برنامه ی اجتماع درمان مدار
🌿شفای مغز معتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *