مقالات

اتیسم چیست؟

اتیسم چیست

اتیسم چیست؟

☘️اختلال_طیف_اتیسم در طبقه‌ی اختلالات عصبی- رشدی قرار می‌گیرد. این اختلالات در دوره‌ی رشد شروع شده و با نقایص رشدی مشخص می‌شوند و مشکلاتی را در عملکرد شخصی، اجتماعی، تحصیلی یا شغلی ایجاد می‌کنند. کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به طور گسترده ای از همدیگر متفاوت اند و به همین خاطر است که از واژه ی طیف برای توصیف این کودکان استفاده می گردد. آنان دارای مشکلات زیادی در حوزه های حسی، حرکتی، ارتباطی، تعاملات اجتماعی، آموزشی و تعمیم دهی آموخته ها می باشند. متاسفانه رورانه بر میزان شیوع اختلال اتیسم افزوده می‌شود. طبق جدیدترین تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در کشور آمریکا انجام‌گرفته است، از هر ۶۰ تولد زنده، یک نفر دارای اختلال طیف اتیسم است و همچنین طبق آخرین ویرایش گزارش انجمن روان‌پزشکی آمریکا، فراوانی اتیسم در حدود یک درصد جمعیت می‌باشد.
.
🍁شناسایی زودهنگام و مداخله‌ی به‌هنگام یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها جهت آموزش، توانبخشی و بازتوانی کودکان دارای اختلال اتیسم است. انعطاف‌پذیری مغز، دوران حساس رشد و امکان فراهم آوردن تجربیات محیطی و غنی‌سازی آموزشی و به‌کارگیری مداخلات تخصصی، نیازمند دانستن مبانی نظری و کاربردی است.
.
☘️همزمان با رشد فزاینده ی اختلال اتیسم، تلاشهای پژوهشگران، متخصصان و مؤسسه ها نیز در حال گسترش و ارتقا است. اکنون مسجل گردیده است دیگر نمیتوان تنها به امر درمان اکتفا نمود و میبایستی مانند دیگر اختلالات برای پیشگیری از اختلال اتیسم نیز به دنبال راه چاره ای بود.
.
🍁تا زمان حال، آنچه مورد توافق بیشتر پژوهشگران حوزه اختلال طیف اتیسم قرار گرفته، این است که آسیب‌های اساسی در کودکان مبتلا به اتیسم، شامل نقص در ارتباطات اجتماعی و رفتارها، علایق و فعالیت‌های محدودشده و تکراری است. این دو عامل اساسی، مشکلات زیادی مانند آسیب در زمینه‌ی مهارت‌های شناختی، ارتباطی، هیجانی، حرکتی، گفتاری، زبانی و… را نیز به همراه دارد.
.
☘️خط مقدم مقابله با این مشکلات والدین و مربیان هستند که باید با استفاده از روش های روزآمد و اثربخش، نقش فعال در مداخله و آموزش این کودکان ایفا نمایند. تجربهی کار بالینی با کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم و خانواده های ایشان نشان میدهد که والدین به اطلاعاتی بیش از آن چه در بعضی کتابها آمده، احتیاج دارند.
.

🔅نشرنوشته برای کمک به بهبود آگاهی درباره اتیسم تا کنون هشت جلد کتاب منتشر نموده و کتاب های دیگری را نیز در دست چاپ دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *