مقالات

بیش فعالی در کودکان چیست؟

بیش فعالی

بیش فعالی در کودکان چیست؟

☘️يكي از اختلال‌هايي كه فراواني آن در كودكي زياد ديده مي شود، اختلال نقص توجه/ بيش فعالي است. اختلال نقص توجه/ بيش فعالي اولين بار در سال 1845 توسط يك پزشك آلماني به نام هنريخ هوفـمان شناسايي شد و از سال 1980 به بعد گروه روان پزشكي آمريكا اصطلاح نقص تـوجه/ بيش فعالي (ADHD) را براي آن به كار برده است.

🍁بعضي اين اختلال را فعاليت بيش از حد معمول كودك دانسته‌اند. اين اختلال به سبب فعاليت بيش از حد و خارج از تحـمل خانواده، مـدرسه و اجتـماع و به علت پيامدهاي نامناسب رفتاري، زودتر به‌مراكز درماني ارجاع داده مي¬شود. والدين با مشاهده‌ي رفتارهاي آنها، ابتر ماندن كارها و تكاليف، نگران وضع موجود مي شوند و بيم آن دارند كه اين كودكان با اعمال بدون فكر خود مشكلاتي براي خانواده به وجود آورند كه جبران آن رفتارها سخت و گاهي غيرممكن باشد. مثلاً هنگام عبور از خيابان در عرض آن بدوند و جان خود را از دست دهند يا با آزار و اذيت ديگر بچه ها، مشكلاتي براي خانواده به‌وجود آورند. .

☘️اختلال نقص توجه / بيش فعالي با اختلال وابستگي مواد و هم چنين با شروع زودرس مصرف مواد ارتباط دارد. لذا اقدام والدين براي شناسايي و درمان بسيار ضروري است. زيرا شناخت زود هنگام اين اختلال در درمان افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و ديگر اختلالات بسيار مفيد خواهد بود. اما لازم است كه در تشخيص كـودكان داراي نقص تـوجه/ بيش فعال نهايت دقت بـه عمل آيد

🔅نشر نوشته تا کنون سه جلد کتاب در این زمینه منتشر نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *